איך הופכים מוסיקה למקצוע?

גם אתם חושבים שהמוסיקה היא רק תחביב, שאי אפשר להתפרנס ממנה וכדאי למצוא מקצוע "אמיתי"? ובכן, חישבו שנית

(כתבה מאת יהודה כהן, מייסד ומנהל בית הספר למוסיקה של הקריה האקדמית אונו)

לא מעט צעירים, גם כאלה שאוהבים מוסיקה וחיים אותה, מתייחסים אליה כמו אל רומן קצר מועד: כן, נחמד שהיא שם, אבל אין סיכוי שזה יימשך מעבר לזה. המוסיקה היא לא מקצוע, הם אומרים לעצמם, היא תחביב. אמנם תחביב מהנה, כזה שאפשר להפיק ממנו לא מעט, אבל רק תחביב ולא משהו שאפשר להתפרנס ממנו. אז לכל אלה אני אומר: אתם טועים. המוסיקה, ועל סמך זה נבנתה כל הקונספציה שלי, היא מקצוע לחיים. ועם עבודה נכונה אפשר להתפרנס ממנה יפה מאוד, גם אם אתם לא שלמה ארצי, למשל.

מה בעצם הופך את המוסיקה למקצוע? 

כדי להבין את זה צריך לרדת לרגע מהתיאוריה לפרקטיקה, ובעיקר צריך להתבונן היטב בשוק ולגלות מה הצרכים שלו מאיתנו, המוסיקאים. מה באמת הצרכים שלו?

נתחיל מהבסיס: להופיע על הבמה, לכתוב או להלחין שיר או לנגן בתוכנית כלשהי בטלוויזיה. כל אלה הם חלק חשוב מאוד, גם אם טריוויאלי, וגם אותם רצוי ללמוד כדי להגיע לרמת ביצוע שתספק את צורכי השוק. אבל מלבד אלה, במהלך השנים ראיתי סביבי שיש בשוק דרישה גבוהה מאוד למוסיקאים בצד הטכנולוגי. למשל: אולפנים ביתיים.

מוסיקאים נדרשים לדעת כיום איך עורכים, מעבדים ויוצרים גם באולפן ביתי – רצוי כזה שנמצא פיזית גם בבית שלהם – ולא רק באולפנים של מיליון דולר. נודה על האמת, רובם המוחלט של המוסיקאים בארץ לא יקליטו לעולם באולפני יוקרתיים כאלה.

רוצה ללמוד מה שכל מוסיקאי צריך לדעת?

פרסומות, משחקי מחשב ועוד…

השוק לא מסתכם בכך: לאורך כל השנה יש דרישה ליצירות מוסיקליות לתיאטרון, להפקות טלוויזיוניות, לסרטים – גם מכאלה של סטודנטים אפשר להתפרנס, תתפלאו – וגם מוסיקה לפרסומות, כי מאחורי כל קמפיין עומד מוסיקאי שמלחין קטעים ייחודיים שמתאימים למוצר ולקהל הלקוחות. לא לשווא משלמים משרדי פרסום הון עתק למוסיקאים, כדי שיכתבו להם ג'ינגלים של 30 שניות. גם הם מכירים את כוחה של המוסיקה ואת יכולתה לחדור ללב הלקוח ולמכור לו את המוצר בקלות.

זה מכבר ביקר אצלי מרצה מארצות הברית, שדיבר על הסכומים המופרעים שנשפכים בתעשיית המוסיקה למשחקי המחשב. מתברר שבארצות הברית, ובמדינות נוספות, הסכומים שמתגלגלים בתעשיית המשחקים גבוהים אפילו מאלה שמשולמים בתעשיית הקולנוע הכה נחשבת ויוקרתית, שכוללת אפילו פרסי אוסקר למצטיינים.

אם כל אלה לא מספיקים, יש כיום דרישה אינסופית למומחים מהצד הטכנולוגי הטהור – אנשי סאונד בחברות הגברה, בהפקות, באולפנים.  לא מספיק? הנה עוד תחום שאפשר להתפרנס ממנו לא רע: כבר 20 שנה שאני מופיע בארץ עם תזמורת ג'ז במסגרת סל תרבות, ונתקל באנשים שאמורים להכריע איזו מוסיקה אנשים ישמעו למרות שהם בורים ועמי ארצות. מנהלי קונסרבטוריונים, אחראים על סל תרבות, הם מקצועות נוספים שקשורים למוסיקה ואפשר להתפרנס מהם.

הרשימה הארוכה הזאת מוכיחה שמוסיקה היא מקצוע, ויכולה להיות גם מקצוע מפרנס מאוד, אם רק יודעים איך לנצל את הידע שיש לנו. לכן, המערכת האקדמית שלנו בנויה בחמישה חלקים פלוס חלק נלווה שחובה על כולם ללמוד אותם: מוסיקה קלאסית, קלה, חינוך מוסיקלי, טכנולוגיה וביצוע.

אז איך הופכים את המוסיקה למקצוע?

כדי להפוך את המוסיקה למקצוע, כל סטודנט וסטודנטית אמורים ללמוד את התחומים הללו לעומק. כך אנחנו יכולים להיות בטוחים שכל סטודנט שמסיים את הלימודים יוכל לבחור בין מגוון אפשרויות לפרנסה. עובדתית, ההשקעה בלימודי מוסיקה, והפיכת האינטואיציה למקצוענות ולמקצוע, משתלמת בסופו של דבר. יש לנו בוגרים בכל ענפי התעשייה שחלקם הגדול לא שייכים לז'אנר הנוצץ והכוכבני. והם נאבקים בדיוק כמו רואי חשבון ועורכי דין על פרנסתם. נאבקים ומצליחים.

רוצים ללמוד איך להפוך את המוסיקה למקצוע שלכם לחיים? לחצו כאן!

Recommended Posts
צרו איתנו קשר

לכל שאלה אנחנו כאן. רק אל תשכחו לציין כתובת מייל וטלפון כדי שנוכל לחזור אליכם. תודה!

Start typing and press Enter to search

כתבה באתר בית הספר למוסיקה אונו